luni, 15 octombrie 2007

Global Dimming - Întunecarea globală

Pretextul: Blog Action Day
"Solve the problem of Global Dimming and the world could get considerably hotter"

Am descoperit documentarul absolut întîmplător, la începutul lui 2007, răsfoind canalele TV de pe Winamp (ciudat, ştiu). Nu m-am mai putut desprinde de el şi l-am urmărit pînă la capăt, cu toată calitatea mediocră a stream-ului. Apoi l-am căutat pe filesharing şi l-am găsit, cu tot cu subtitrare (engleza BBC e, totuşi, suficient de inteligibilă). În general mă feresc de cuvinte mari, însă a fost cu adevărat şocant. Pentru că nu ştiam nimic despre întunecarea globală şi pentru că documentarul venea să adauge un element nou: lipsa unei alternative sau, mai popular spus, a unui loc de întors. În acea noapte am trăit sentimentul că noi toţi, ca specie, putem să "ne ducem la culcare".



Pe scurt, sînt două fenomene la acutizarea cărora specia umană a contribuit masiv în ultimele 5-6 decenii: efectul de seră şi efectul transformării norilor în oglinzi naturale. Primul e generat de emisiile de gaze, cel de-al doilea de emisiile de nano-particule. Efectul de seră duce la încălzire, întunecarea globală la răcire. A existat, pînă la un moment dat, o relaţie de compensare între cele două fenomene. Simulările climatice ne arătau cifre suportabile pentru următoarea sută de ani.
Se pare însă că politicile de mediu au acţionat preponderent în direcţia reducerii emisiilor de particule. So... simulările climatice au luat-o razna.


Remarcabil în documentar: momentul post 11 septembrie cînd, timp de cîteva zile, deasupra Americii nu a mai zburat nici un avion civil, iar cerul a fost "incredibil de senin". Ocazie unică de a constata adevăratul impact al lipsei efectului de întunecare globală.

For 15 years Travis had been researching an apparently obscure topic, whether the vapour trails left by aircraft were having a significant effect on the climate. In the aftermath of 9/11 the entire US fleet was grounded, and Travis finally had a chance to find out.
DR DAVID TRAVIS: It was certainly, you know, one of the tiny positives that may have come out of this, an opportunity to do research that hopefully will never happen again.
NARRATOR: Travis suspected the grounding might make a small but detectable change to the climate. But what he observed was both immediate and dramatic.
DR DAVID TRAVIS: We found that the change in temperature range during those three days was just over one degrees C. And you have to realise that from a layman's perspective that doesn't sound like much, but from a climate perspective that is huge.


Ce putem face? Să continuăm să pompăm în atmosferă particulele care generează efectul de întunecare, efect în lipsa căruia rămînem expuşi efectului de seră? Să încercăm astfel să menţinem balanţa? Pare evident că nu asta e soluţia. Nu sîntem în stare, oricum, să facem aşa ceva la nivel planetar. Să renunţăm la orice fel de poluare? Imposibil, poluare e ceea ce sîntem, din arderi de carbohidraţi s-a născut civilizaţia actuală. Probabil că sîntem condamnaţi încă de cînd am descoperit focul... Şi pe de altă parte, vedeţi pe undeva o încurajare serioasă a tehnologiilor alternative? Credeţi cumva că singurul obstacol îl reprezintă inerţia?... Check this

Din nefericire, reformularea stilului de viaţă pe care de-abia am început să-l savurăm cere timp. Este exact ceea ce nu mai avem. Dacă am fi fost o specie cu conştiinţă colectivă poate am fi avut o şansă sau poate problema nici n-ar fi existat. Din păcate nu sîntem furnici. Şi, din păcate pentru noi, acesta este şi motivul pentru care ele ne vor supravieţui.

Faceţi rost de Global Dimming, dacă nu l-aţi văzut deja. Comparativ cu el, producţia lui Al Gore pare soft din punct de vedere al impactului.

Surse: BBC, CBS News, Google Video

5 Comments:

Unknown said...

Everyone can make a difference! And it can be just as simple as changing a light bulb! If you are passionate about stopping global warming and the environment you should check out this website http://www.nvisioncfl.com . Changing to CFLs is a great way for individual people to really make a difference! You should also check out this site http://www.youtube.com/user/helpourworld for more ideas on how to help our world!

MeSSeR said...

Hopa! Mass? :)

Doru Oprişan said...

Nu stiu ce sa spun dupa vizionarea documentarului. Nu e nimic de zis.

Am scris si eu despre asta, inspirat de tine, si am postat filmul pentru a fi vazut de cat mai multa lume.

manoliu said...

Hello,
I saw GLOBAL DIMMING want to present some solutions to solve this problem.
THE NUCLEAR FUSION is realized by
photo-electric-magneto-thermal effect.

The electronic cover is being removed by the
COMPTON effect and the photons operate directly
over the atomic nucleus.


THE GREAT UNIFICATION,

THE QUANTIC GENERATOR

The radiant energy produced under the form of light or heat
can be absorbed and tHello.
ransformed into electric current.


THE NUCLEAR PHOTO-TERMAL-ELECTRIC GENERATOR,


THE QUANTIC PROPULSED SHIP,


THE CORONA EFFECT represents the emission of the radiations
surrounding the ship. That radiation forms a lighting spectrum
of electromagnetic wave.

Visit to
http://energielibera-freeenergy.blogspot.com
http://crizaenergie-sistemeeneregie.blogspot.com
http://energienucleara.go.ro

MeSSeR said...

Stunning... can I go now?

Trimiteți un comentariu

Eu scriu, tu comentezi, eu moderez... Aritmetic vorbind, avantaj eu.